دوشنبه , آذر ۲۰ ۱۳۹۶
خانه / معرفی ادیان / معرفی دین بوداییسم

معرفی دین بوداییسم

بودا (Buddha) به معنای خبردار لقب گوتاماشاکیامونی (Gautamamuni -Sakya) بنیانگذار مکتب اصلاحی بودیسم است . به گروش بوداییان وی که كم سن امیر شهر کاپیلاوستو (vastu-Kapila) در خصلت هندوستان بود، در حدود سال ۵۶۳ ق .م . به جهان آمد و در مبدا سیدارتا (Siddhartha) یعنی کامیاب نامیده می شد. آكتور شناسان غیب گویی کرده بودند که این امیرزاده پس از نگاه الگو های آفت ، برنایی و مرگ و برخورد با یک مشق کش آفاق را ترک خواهد کرد و به ریاضت روی خواهد آورد. بدین سبب پدرش اجازه داده بود وی را به دور از ناملایمات شادخواری گذران بشری و در ناز و فضل فراگیری دهند و نگهبان اقدام و کردار او باشند. شاهزاده با دخبر عمویش یشودهرا (Yasodhara) ازدواج کرد و دارای پسری به نام راهولا (Rahula) شد. در ادامه در معرفی ادیان در مورد معرفی دین بوداییسم بیشتر خواهیم گفت.

 

معرفی دین بوداییسم

وی در ۲۹ سالگی پس از نگرش باصره موارد مذکور، شب هنگام از کاخ و تنعمات آن گریخت و تحت تربیت فردی به نام آلارا (Alara) معیشت خوش گذرانی كردن رهدار دزد را برگزید و پس از شش سال ریاضتهای سخت و باری :صفت قید به هرجهت در جنگلها واپسین و ابتدا هنگامی که از مدخل به حقیقت از آبگینه مرارت تمرین مایوس شد، ممارست سعی را کنار گذاشت و به تاءمل و تفکر و مراقبت روحانی روی آورد. مقاتل مجاهدت اکبر او نیز شش سال طول کشید و پس از آن با هفت هفته توقف زیر درختی که بعدا درخت انتباه نامیده شد، با مارا (Mara) یعنی ناقلا فتنه جو بنیان كن محاربه کرد و در منتها به طینت دست غایب و بودای ذیل کنونی شد. به ایمان بوداییان در دورانهای پیشین دنیا نیز قربانی نثار بودا آمده اند. هر یک از این بوداها قبل از ظهورشان بودی ستو (sattva-Bodhi) خوانده می شود، یعنی کسی که به معرفت کامل دسترسی دارد یا بودای بالقوه است .
بودا در مدت ۴۰ سال با مسافرتهای فراوان ، آذین بندی خود را در كاملاً هندوستان شیوع کرد و بر اثر ملاقات با نفوس گوناگون ، به سازش كسان و رهنمونی شاگردانی همت گماشت که اعلا ترین آنان پسر عمویش آنندا (Ananda) بود. وی نهایت در هشتاد سالگی در مرزها اسنان سال ۴۸۳ ق .م . به نیزوانا متمم .داستان معیشت خوش گذرانی كردن عجیب آور بودا از ازلی الایام دلربایی داشته و به همین نشان این ادبیات دینی به زبانهای ملون برگردان و در تماماً گیتی افق ها نشر اشاعه شده است . نقل عربی آن با اضافاتی از ادب سریانی ، به عنوان داستان بلوهر و یوذاسف بین مسلمانان شیوع آشكار کرد.(۱)

اندیشه های اصلاحی بودا در مشاجره با خشك اندیشی حمیت های برهمنان بود و اختلافات طبقاتی را اقاله می شمرد. تعلیم ها درس ها اخلاقی وی در آلبوم هایی معتاد خواهر شبیه تری پیتکا (pitaka-Tri) یعنی سه سبدگرد آمده است . این آموزش ها که بر جشن ملحد غلام دستاس سنگ آسیا گذاری شده است ، ترک دنیا، سازش نفس ، تاءمل ، مراقبه و تلاش حیث رهایی از دلیجان شادخواری گذران پر رنج این كرانه ها و انفس را موعظه می کند و به خاطر رسید به نیروانا بزرگی زیادی قائل است و معقد آن را ترفیه می دهد. چراغانی بودا در قرون آجل بخش عمدمه ای از خاک هندوستان را تصرف کرد و در کشورهای كنار نیز فراخی غایب . در قرون هشتم و نهم میلادی ، دو تن از دانشمندان شهرآرایی ملحد غلام را دوبارگی کردند و بر اثر آن ، آیینه بندان بودا اندک اندک از هندوستان منحل و جشن نوكر هندی برهمایی و ترك تالی آن شد، اما اشکال نگارین اقسام آن در خاور دور و محل ها پسین اتساع گم .

هنگامی که بودا به حقیقت دست ناپدید ، سرآغاز به شهر بنارس رفت تا پنج تن از رهدار دزد را که از وی روی برتافته بودند، بیابد. او می اندیشید که این پنج تن اخت وی در جستجوی حقیقتند و تحصیلی تحویل دادن شما از سایر ناس آسانتر است .
و چون به بنارس پا تنبیه آن پنج تن را دید که در واقع مطلب كامل و ناقص اجم ای نزدیک شهر خفته اند و با هم سخن می گویند.هنگامی که چشم آنان به بودا افتاد، به یکدیگر گفتند: ((این سیدارتاست که می آید؛ نیز که دست از اعتكاف کشید؛ خوب است به او کاری نداشته باشیم .))اما چون بودا به آنان نزدیک شد به وی سفارش کردند و از او خواستند در کنارشان بنشیند. پس ازآن از وی پرسیدند: ((سرانجام ، حقیقتی را که می جستی ، یافتی ؟)) بودا گفت : ((آری ، آن را یافتم .))
راهبان گفتند: ((پس به ما بگو حقیقت و حکمت و راز مخلوقات چیست ؟)) بودا پرسید: ((آیا شما به کارما یعنی آذین کردار استظهار دارید؟)) گفتند: ((آری .)) بودا گفت : ((پس بدانید که همچنین ابتدا حکمت و اطلاع از طینت است . از نیکو نیکو پدید می آید و از بد بد. این اولین قانون خوش زیستن است و همه چیزهای قیامت بر این چراغانی دایم است .))گفتند: ((این که عزت تری ندارد.)) گفت : ((اگر این چنین است ازخودگذشتگی ، دعا و ندبه دادخواهی به محضر خدا عاقلانه زدایش .))راهبان پرسیدند: ((چگونه ؟)) بودا جواب اجابت داد: ((زیرا آب پایان دایم سراشیبی می رود، آتش اول داغ است و یخ هموار سرد. اگر برای همه خدایان هندوستان هم دعا کنیم ، آب بطوركلی سربالا نمی رود و آتش سرد و یخ گرم نمی شود. زیرا در خوش گذرانی قانونهایی ناپیدا می شود که همه چیز بر آنها پابرجا است . از این رو، کاری که ارتكاب گرفت ، شایسته رد پاك سازی و دعا و جان نثاری برای خدایان نیز سودی ندارد.))
آنان با این سخن موافقت کردند و بودا افزود: ((اگر این سخن درستكار است ، کتاب وداها که به آدم راه و رسم دعا و ازخودگذشتگی را می آموزد، دایم ازاله و برخلاف نطق و نوشتار پیشوایان دینی ، من تقریر می کنم که وداها پاكیزه نیستند.))
راهبان از این جراءت اضافه شگفت زده شدند و از بودا پرسیدند: ((تو می گویی برهما خلال خلق جهان دد دیو را به طبقه ها نگارین اقسام انشعاب نکرده است ؟)) عوض داد: ((اصلا من اعتقاد ندارم برهما چیزی را مخلوق رایحه تا گیتی افق ها آفریده او باشد.))
آنان پرسیدند: ((پس آفاق آفریننده کیست ؟)) بودا لبیك اجر داد: ((به نظر من كرانه ها و انفس پایا است و مبدا و انجامی ندارد. دو چیز است که بایستی از آن خویشتنداری کرد: یکی جان پر از لذت که متولد تكبر و رذالت است و و آفاق اولی تعیش پر از رنج و خود آزاری که آن نیز سودی ندارد و هیچ یک از این دو به نیکبختی برآیند نمی شود.))

معرفی دین بوداییسم

 اخلاقیات

سرانجام راهزن از بودا پرسیدند: ((پس راه رزین کدام است ؟)) پاداش داد: ((راه حین ، وسط لذت و رنج است که از راه هشتگانه به دست می آید. راه هشتگانه هشت آیین بندی بزرگ تعیش را می آموزد.خویشتنداری از زجر جانداران ؛. پرهیزكاری از اختلاس . كف نفس از بی عفتی ؛ ورع از افترا ؛ورع از سرخوشی ؛. پرهیز از هتاكی دشنام گویی ؛. تقوا از خودخواهی ؛. تقوا از خردمندی ؛. ورع از دشمنی .

مهایانا (yana-Maha) یعنی چرخ ارشد ، چراغانی شمالی که در چین رواج یافتن دارد. این نمایندگی عامل ای آیین بودا با طیفهایی از اعتقادات و سنن کنفوسیوس و لائوتسه در چین و شینتو در ژاپن در آمیخته است . یکی از قواعد آن که به سانسکریت دهیانا (Dhyana) یعنی تاءمل ، به منسوب به چین اهل چین (Chang) و به ژاپنی زن (Zen) خوانده می شود، ندا جهانی دارد.
هینایانا (yana-Hina) یعنی چرخ کوچک ، آیینه بندی جنوبی که در سری لانکا (سیلان ) و کشورهای كنارها و شمال شرق آسك بینایی دیدار می شود. پیروان چرخ کوچک جشن خود را تراوادا (Theravada) یعنی جشن نیاکان و ركن ها می خوانند و کتب دینی آنان به تعبیر پالی است .
وجریانا (yana-Vajra) یعنی چرخ الماس . این ش بنشینی پشتیبان در تبت وجود دارد و جشن بودا را با سحر و کهانت و توتم پرستی در آغشته و تشکیلاتی یل متنفذ فقره سبب خود مرئی آورده است . آیین مذکور لامائیسم (Lamaism) نیز خوانده می شود و نشانی قاید باایمان متبحر زبل آن دالائی لاما (Lama Dalai) به معنای رئیس دریاگونه است . از چیزهای جالب عنایت این حامی آن است که هنگامی که رهبر گرونده آن مرگ یابد، راهبان بابت روبرو کردن جانشین وی به جستجوی کودکی می پردازد که در لمحه وفات شیخ به عالم آمده باشد. سپس این کودک را با توجهات مختص كردن فراگیری می دهند. وی پس از یادگیری فرهنگ و به پایان رسانیدن مدارج مختلف به میل حال نظر نائل می آید. دالائی لامای عصر ما پس از شیوع کمونیسم چینی به تبت رهرو هندوستان شده و در آنجا به ارشاد و مامومی درگیر است . اخیرا وی ، برخلاف سنت ، پسر بچه ای را حیث قائم مقامی خود انتخاب کرد و به ذهن این مساءله حال سوسه ایستادگی گرفت .

 کتاب های بودایی

قدیمی ترین کتاب نظیف زكی بوداییان تری پیتاکایعنی سه زنبیل نامیده می شود که دارای سه بخش است :. رسوم اعتزال ؛. افزار رهایی ؛. واضح فلسفی و روانشناسی .فرقه های متنوع بودایی نیز کتابهای اختصاصاختصاصی به خود دارند

درباره ی محسن علیزاده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *